torsdag den 21. februar 2013

Energibar med chokolade, nødder og tørret frugt

ENERGIBAR

Ja, det behøver jeg ikke ;-) Måske lidt færre projekter vil hjælpe?!
Derfor har jeg lavet disse til min mand, som gerne vil anbefale dem


Opskriften har jeg fået af en kollega

Opskrift på energibar ca 20 stk
5 dl 5-kornsflager eller havregryn
1 dl hakkede nødder (jeg brugte en nøddemix)
1 1/2 spsk olie
1 dl brun farin
5 spsk flydende honning
1 tsk vaniljesukker
4 spsk hakket mørkt chokolade
1 1/2 dl soltørrende abrikoser i tern og rosiner

1. Tænd ovnen på 200 gr
2. 5-kornsflager/havregryn, hakkede nødder og olie blandes godt i en skål
3. Blandingen spredes ud på et bagepapir og bages i ovnen i 8-10 min.
4. Blandingen køler af og ovnen indstilles til 175 gr
5. Farin og honning smeltes i en gryde
6. Gryden tages af varmen. Vaniljesukker og chokolade røres i
7. Blandingen afkøles i 5 min.
8. De bagte flager/havregryn og nødder tilsættes chokoladeblandingen sammen med de tørrede abrikoser og rosiner. Ælt det sammen med fingrene
9. Blandingen kommes i et smurt, lille ildfast fad og trykkes ned med fingrene
10. Bages ved 175 gr i 10-12 min.
11. Skal afkøle i formen ca 10 min., hvorefter den kan vendes ud og deles i mindre stykker
12. Skal opbevares i en lufttæt beholder

Ingen kommentarer:

Send en kommentar