mandag den 14. januar 2013

Pære- og hindbærkage

Så er der kommet lidt gang i bageriet herhjemme igen

Den første kage i 2013 er en ny opskrift, som jeg simpelthen måtte prøve. Den er fra Baking Heaven


Og det var en succes :-)

Opskrift på pære- og hindbærkage 8-10 pers.

2 modne pærer (ca 300 g) uden skræl og kerner
Saft fra 1 citron
Revet skal fra 1 ubehandlet citron
200 g smør (stuetemp)
200 g sukker
200 g mel
3 tsk bagepulver
3 æg
150 g hindbær + lidt ekstra til pynt
150 g marcipan skåret i små tern

1. Ovnen forvarmes til 160 gr
2. Springform på ca 23 cm smøres på siderne og beklædes med bagepapir i bunden

3. Pærerne skæres i skiver og vendes i citronsaft for at undgå, at de bliver brune

4. Smør, sukker og citronskal piskes sammen, indtil blandingen er let og luftig
5. I en seperat skål blandes mel og bagepulver
6. Pisk et æg i smørblandingen, herefter 3 spsk mel, 1 æg, 3 spsk mel...... Sådan fortsætter du indtil alle æg og alt mel er tilsat

7. Halvdelen af dejen kommes i formen. Sørg for at dejen er jævn
8. Fordel halvdelen af pæreskiverne på dejen
9. Halvdelen af hindbærrene fordeles ligeledes på dejen
10. sammen med halvdelen af marcipan ternene
11. Den resterende del af dejen kommes i formene
12. Fordel resten af pæreskiverne, hundbærrene og marcipan ternene ovenpå

13. Kagen bages midt i ovnen ved 160 gr i 1 time og 25 min. Dæk kagen med staniol, hvis den begynder at tage for meget farve under bagningen

14. Lag kagen køle af i 10 min. før du løsner den fra springformen. Lad den yderligere køle af 30 min på rist, evt længere
15. Pynt med hindbær. Du kan evt sigte lidt flormelis over

Kan serveres som den er eller sammen med creme fraiche eller is


2 kommentarer:

  1. Ej en lækker kage. Den opskrift må jeg helt sikkert prøve af en dag.
    Tak for en skøn blog med masser af inspiration til en "ny-blogger" som mig. Følg gerne min blog på kreagrotten.blogspot.dk og læg en kommentar ;)
    Glæder mig til at følge dig fremover!

    SvarSlet
  2. Dejen var ret stiv og dermed meget vanskelig at jævne ud - bagepapiret i bunden af formen flyttede sig med dejen. Jeg endte med at fylde det i en pose, sprøjte det ud og glatte efter med fingrene.

    Jeg skar i øvrigt pærerne i tern og blandede dem med bær og marcipan, inden jeg begyndte at fylde formen. Det gjorde det nemmere at få et nogenlunde jævnt fordelt fyld.

    SvarSlet