fredag den 1. juli 2011

Flødeboller med hyldeblomster

Ide'erne myldrer frem og jeg kan slet ikke følge med....... Så nu er jeg begyndt at skrive dem ned i en lille bog for ikke at glemme dem igen

Jeg har længe haft en opskrift liggende på flødeboller og nu skal det så være. Eftersom alle kage- og madbloggere har noget med hyldeblomst på deres blog, har jeg holdt mig til trenden ;-) og derfor lavet min egen variation af flødeboller - nemlig en luksus flødebolle med hyldeblomster

Jeg har lavet dem på en bund af marcipan overtrukket med chokolade, dernæst er fyldet kommet på, chokolade (igen!) og slutteligt hyldeblomster
Der er også hyldeblomster i selve fyldet


Jeg har brugt ca 100 g marcipan og stukket den ud i 10 stk med en tykkelse på 3 min og en diameter på 3-4 cm
Chokoladen er smeltet i mikroovnen (kan også gøres over vandbad) og kommet ud over marcipanbundene
Lad bundene køle af en times tid

Fyldet laves af:
30 g vand
75 g sukker
40 g glucose
1/2 tsk vaniljesukker
50 g past æggehvider
1 spsk sukker

Æggehviderne og sukker (75 g) piskes stift med en håndmixer
Vand, sukker (1 spsk), glucose og vanilje kommes i en gryde og koges til 117 gr (pas på det går hurtigt)
Den kogende sukkermasse hældes i en tynd stråle ned i æggehviderne MENS der piskes. Pisk yderligere i 8-10 min
Jeg har tilsat ca 2 spsk hyldeblomster til sidst

Fyldet kommes i en sprøjtepose og kommes på marcipanbundene. Lad dem stå i en time




200 g chokolade smeltes (mikroovn/vandbad). Mange dypper flødebollen i chokolade eller pensler den på - begge metoder er besværlige
Jeg kom den flydende chokolade i en sprøjtepose og lavede en cirkel øverst på flødebollen som jeg lavede større og større - utroligt nemt
Inden chokoladen størknede kom jeg hyldeblomster på


De er var rigtig lækre (der er ik flere tilbage). Det er sandelig noget andet end supermarkedets luft flødeboller

4 kommentarer:

  1. Hvor er de skønne! Sikke en god ide :-)

    SvarSlet
  2. Piskeriset: De var altså også bare gode at sætte tænderne i ;-)

    SvarSlet
  3. Super sød idé og det ser sødt og sommerligt ud.

    SvarSlet
  4. Camilla: Jeg er glad for , at du synes om dem. Jeg tror næste variant skal være en jordbær flødebolle - nu løber mine tænder i vand ;-)

    SvarSlet